Villeroy & Boch - 275 lat tworzenia domów
"Dom” to słowo, które jest jednocześnie bardzo proste i bardzo skomplikowane. Możemy zajrzeć do słownika, aby dowiedzieć się, że to po prostu "budynek przeznaczony do mieszkania”. Gdy jednak zapytamy kilka osób, co dla nich oznacza dom, uzyskamy całkiem różne, podszyte wieloma emocjami odpowiedzi. Dom może odnosić się do rodzinnego ogniska, może stanowić miejsce relaksu i bycia sobą, może być biurem, w którym praca idzie najsprawniej, a może nawet służyć jako miejsce spotkań z przyjaciółmi.
Podobnie jest z marką Villeroy & Boch. Powierzchowne spojrzenie ujawni, że jest to producent artykułów do domu i właściwie ta definicja nie będzie błędna. Jednak pod powierzchnią kryje się bogata historia pełna emocji, odkryć i innowacji, która może być źródłem wielu równie trafnych określeń. Poznajmy kulisy marki Villeroy & Boch, na której pomoc w tworzeniu domów możemy liczyć już od 275 lat, i kilka najtrafniejszych jej definicji.
Villeroy & Boch to część europejskiej historii
Jest rok 1748 w Europie Środkowej. Członkowie wyższej warstwy społecznej - głównie osoby pochodzące z bogatych rodów - lubią nazywać się mało precyzyjnym określeniem „szlachta” i dbać o swój status socjalny. Kobiety noszą suknie gęsto zdobione falbanami, bawetami i haftami, a mężczyźni nie stronią od płaszczy i bryczesów w pastelowych kolorach wykonanych z indyjskiej bawełny, jedwabiu i skóry. Przy stołach ucztują ciesząc się popularnymi daniami takimi jak sałatka ziemniaczana, zapiekanka z królikiem lub bażantem (której forma zbliża się już do wersji znanej nam współcześnie) czy ciasto piaskowe pieczone według przepisu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii.
Szlachcice piją zarówno herbatę, jak i kawę, chociaż niektóre kobiety wciąż mają wątpliwość co do tej drugiej. Krąży bowiem plotka, że kawa ma negatywny wpływ na płodność; pomysł ten wyśmiewa Jan Sebastian Bach w swojej Kantacie o kawie. Jednak jednym z najważniejszych symboli zamożności jest zdobiąca stoły porcelana. Białe naczynia tworzone z użyciem glinki kaolinowej i alabastru to obowiązkowy element każdej królewskiej uczty. Ci, których określa się jako pospólstwo, często marzą o zakosztowaniu tego wystawnego życia.
To właśnie tutaj wysoki potencjał rozwoju dostrzega François Boch. Rezygnuje on z pozycji królewskiego wytwórcy kul armatnich i otwiera pracownię garncarską w Audun-le-Tiche wraz ze swoimi trzema synami. Wspólnie zajmują się udoskonalaniem technik wytwórstwa ceramiki mając na celu wprowadzenie piękna i elegancji na stoły proletariatu. Ich odkrycia pozwalają na produkcję naczyń o finezyjnych kształtach, których kolor coraz bardziej zbliża się do bieli. Tworzona przez nich ceramika zaczyna dorównywać wyglądem ekskluzywnej porcelanie pomimo dużo niższego kosztu wyrobu. W ten sposób atrakcyjna zastawa stołowa staje się popularną częścią wielu domostw.
Sukces i szybki rozwój wymagały powiększenia biznesu; oryginalna pracownia pękała w szwach. W 1767 roku synowie François Bocha założyli manufakturę w Septfontaines, gdzie mogła rozpocząć się masowa produkcja. Tutaj w 1770 roku Pierre Joseph stworzył dekor Brindille, który następnie zyskał popularność na całym świecie. Niebieska „gałązka” malowana była ręcznie na każdym naczyniu: dzbanki, filiżanki i talerze zdobione były ze staranną dbałością o szczegóły. Wzór Pierre Josepha do dziś cieszy się popularnością: widnieje on na porcelanie z serii Old Luxembourg, będącej jedną z najdłużej produkowanych kolekcji porcelany na świecie.
Villeroy & Boch to rodzina
Na przełomie wieku firma wciąż się rozwijała, dzięki czemu reprezentant trzeciego pokolenia założycieli, Jean-François Boch, miał szansę kupić pewne opuszczone benedyktyńskie opactwo w Mettlach. Jean-François był zdolnym wynalazcą, a szeroka wiedza z zakresu chemii i fizyki połączona z uzyskaną od ojca nauką garncarstwa przemysłowego posłużyła mu do przekształcenia opactwa w niezwykle nowoczesną fabrykę. Wynalezione przez niego usprawnienia do pieców, takie jak barometr czy system recyrkulacji powietrza, wzniosły technologię masowej produkcji ceramiki na wyżyny postępu.
W 1836 roku nastąpiła przełomowa chwila, w której wynalazca Jean-François Boch oraz Nicolas Villeroy - francuski przedsiębiorca z zakładem produkcyjnym w Wallerfangen - łączą siły aby rozpocząć ceramiczny podbój świata. Ich uzupełniające się talenty i umiejętności posłużyły im do doprowadzenia marki Villeroy & Boch do wielu zakątków kilku kontynentów. Na razie jednak było to jedynie partnerstwo biznesowe; do prawdziwego pojednania dwóch rodzin doprowadziła pewna historia miłosna.
W 1843 roku ślub wzięli wnuczka Nicolasa oraz syn Jean-François: Octavie Villeroy i Eugen Boch. Od tego momentu dwie rodziny stały się jedną, a część starego opactwa w Mettlach została przekształcona w dom rodzinny. Podczas świąt i celebracji wielka sala jadalna opactwa wypełniała się po brzegi członkami słynnego klanu.
Eugen Boch był archeologiem-amatorem, dlatego gdy w 1852 roku niedaleko Mettlach odkryto ruiny antycznej rzymskiej willi, chętnie odwiedził to zabytkowe miejsce. Odkopane płytki podłogowe zdobione bogatymi mozaikami zainspirowały go do rozszerzenia branży rodzinnego biznesu. Rozpoczął produkcję ceramicznych płytek podłogowych i naściennych w Merzig, a firma stała się największym producentem kafelków na świecie. Płytki Villeroy & Boch obecne były w takich miejscach jak pokład Tytanika czy podłoga Katedry Kolońskiej. A wszystko to dzięki wsparciu pasji Eugena przez jego historyczną rodzinę.
Marzeniem każdego rodzica jest, aby jego dzieci mogły mieć życie lepsze od niego. Przekazywanie wiedzy potomkom sprawia, że każde pokolenie osiąga coraz więcej i sięga jeszcze dalej. Marka Villeroy & Boch to doskonały przykład tego, jak wielopokoleniowe wartości rodzinne pozwalają nie tylko przetrwać przez wieki, ale także wciąż się rozwijać pod banderą spójnych ideałów.
Posiadłość w Mettlach do dziś stanowi punkt centralny świata Villeroy & Boch. Gdy w 2023 roku przybyła do niej Maria von Boch aby prowadzić przygotowania do celebracji 275. rocznicy marki, mogła ona odbyć swojego rodzaju podróż w czasie. Ujrzała portrety Nicolasa Villeroya i Jean-François Bocha. Dotknęła płytek naściennych zaprojektowanych przez Eugena Bocha. Umyła dłonie w zlewie zaprojektowanym dla Villeroy & Boch przez słynnego designera Luigiego Colani. Przeczytała poezję, którą napisał Eugène Boch. Obejrzała historyczne projekty Helen von Boch i jej legendarnego zestawu La Boule. Zastawa stołowa, ceramika sanitarna, płytki podłogowe, obiekty artystycznej sztuki użytkowej, celebracja piękna i radosnych chwil - za pasem marki Villeroy & Boch dumnie widnieje wiele ważnych osiągnięć w niejednej branży. Najbardziej jednak zadziwia to, że po tak wielu latach wciąż pozostają one w rodzinie.
Villeroy & Boch to firma dbająca o ludzi i o środowisko
Funkcjonowanie firmy Villeroy & Boch opiera się na równości, którą zaobserwować możemy od samego początku istnienia marki. Już w 1748 roku, kiedy François zakładał swoją pracownię w Audun-le-Tiche, jednym z przyświecających mu celi było umożliwienie wszystkim zaznania jadalnych luksusów zarezerwowanych dla wyższych sfer. Stworzenie przez niego ceramicznej zastawy stołowej dorównującej porcelanie elegancją stanowiło krok w kierunku wyrównania różnic klasowych.
Zarówno Jean-François Boch jak i Nicolas Villeroy mieli podobne spojrzenie na biznes jeszcze zanim rozpoczęli współpracę. Rozumieli oni, że jako przedsiębiorcy byli zobowiązani dbać o swoich pracowników, a także o region, w którym prowadzili interesy. Było to szczególnie ważne ze względu na trwającą wtedy rewolucję przemysłową - okres rozwoju i ekspansji produkcji, którego niechlubnym skutkiem ubocznym były ciężkie i niebezpieczne warunki pracy wielu robotników. Pomimo tego trendu, obaj założyciele dbali o bezpieczeństwo pracowników zakładając instytucje opieki społecznej, prowadząc fundusze emerytalne, otwierając kasy chorych i wykupując ubezpieczenia wypadkowe.
Rozwój masowej produkcji, wspierany w Europie między innymi przez Villeroy & Boch, pozwolił na zdejmowanie kolejnych aspektów życia z piedestału luksusu. Spójrzmy na przykład na akcesoria łazienkowe. Produkty sanitarne stanowiące ofertę firmy miały wcześniej postać dzbanów do czerpania i przelewania wody. Faktyczne łazienki obecne były jedynie w domach najbogatszych członków społeczeństwa. Dzięki usprawnieniu procesów produkcyjnych zlewy, toalety i wanny stały się tańsze, a co za tym idzie powszechniejsze, a łazienka szybko stała się jednym z podstawowych pomieszczeń wielu domów.
Zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko również stanowią ważny aspekt w działaniach producenta. Największe zakłady, między innymi w Merzig i Torgawie, spełniają standardy Systemu Ekozarządzania i Audytu EMAS. Oznacza to, że marka nie ogranicza się do spełniania wymogów prawnych, ale wykracza ponad obowiązki i działa na rzecz środowiska. Dla naszej planety pracują także ich wynalazcy. Stworzyli oni na przykład systemy toalet DirectFlush i TwistFlush, które wykorzystują nawet o 70% mniej wody pomimo zachowania tej samej siły spłukiwania.
Marka tak duża jak Villeroy & Boch ma wpływ na styl i trendy, czego nie wahają się wykorzystywać trendseterzy firmy w celu ograniczenia mody na produkty jednorazowe. Według Instytutu ds. Klimatu w Wuppertalu w samych tylko Niemczech (obecnej siedzibie producenta) rocznie zużywa się 2,8 miliarda jednorazowych kubeczków. Gdyby ułożyć je jeden za drugim, oplątałyby one naszą planetę ponad trzy razy. Villeroy & Boch oferuje alternatywę w postaci kubków i pojemników To Go wykonanych z porcelany. Nie tylko zastępują one produkty jednorazowe, oczyszczając przy tym sumienia użytkowników, ale są także atrakcyjne i przyjemne w dotyku, co umożliwia dodanie stylu i wysokiej jakości do zwykłej codzienności.
Villeroy & Boch to uczta dla zmysłów
Zmysły to nasze narzędzie do postrzegania świata. Chociaż ich pierwotną funkcją było zapewnienie sobie bezpieczeństwa, są one też naszym sposobem na odczuwanie przyjemności. Szczególną relację ze zmysłami mają artyści, którzy wciąż odkrywają kolejne formy zapewniania nowych doznań swoim odbiorcom. W pracowniach projektowych Villeroy & Boch sztuka i użytkowość łączą się w spójną całość, aby produkty marki mogły stanowić źródło codziennych radości.
Jednym z osiągnięć, którymi może w tym zakresie pochwalić się producent, jest Quaryl. Quaryl to materiał używany do wykonania wanien i brodzików opracowany przez inżynierów Villeroy & Boch. Składa się z drobno zmielonej mączki kwarcowej połączonej z akrylem, dzięki czemu wykonane z niego akcesoria łazienkowe łączą to co najlepsze w ceramice i akrylu - dwóch najpopularniejszych surowcach używanych do tego typu produktów.
Quaryl jest jedwabiście gładki i przyjemnie ciepły, daje więc radość dotyku i wspiera wygodę podczas kąpieli. Oprócz tego jest to najwyższej jakości materiał odporny na uszkodzenia, odbarwienia i promieniowanie UV. Możliwość precyzyjnego odlewania płynnego Quarylu pozwala także na wyjątkowo prezentujące się projekty, dzięki czemu meble łazienkowe z tego materiału przekształcają łazienkę w pięknie prezentujące się domowe spa.
Jedną z największych obecnie branż niemieckiej spółki Villeroy & Boch jest porcelana stołowa. W ofercie znajdują się kolekcje zastawy reprezentujące wiele styli i spełniające najróżniejsze oczekiwania - od rzemieślniczych talerzy emanujących unikalnym charakterem, przez pięknie zdobione naczynia codziennego użytku, aż po najwyższej jakości ekskluzywną porcelanę. Choć jedzenie to gratka przede wszystkim dla naszego zmysłu smaku, to jego prezentacja stanowi ważny aspekt posiłku, dlatego na stole nie może zabraknąć cieszącej oko zastawy: porcelany, kryształów i sztućców. Oferta producenta zawiera wszystkie te kategorie wyposażenia jadalni.
Odpowiednie podanie posiłku wzmacnia wrażenia smakowe, uderzające o siebie kryształowe kieliszki rozbrzmiewają pięknym tonem, aranżacja stołu uzupełniona o dekoracje z porcelany wspaniale się prezentuje, a uzupełniające ofertę świece zapachowe wprowadzają nową jakość nastroju w jadalniach klientów. Z pięciu głównych zmysłów do zaspokojenia pozostaje jeszcze dotyk. Producent zadbał również o to: w ofercie znajdziemy kolekcje zastawy zapewniającej wyjątkowe doznania sensoryczne.
Pierwszym krokiem w stronę zaspokajania wrażeń dotykowych stanowiła porcelana Manufacture Rock. Inspirowane łupkowymi naczyniami artykuły wykonane są z porcelany w grafitowym kolorze i pokryte matowym, lekko chropowatym szkliwieniem. Od czasu pojawienia się na rynku seria stała się błyskawicznym hitem i zainspirowała następne kolekcje okraszone fakturami wyczuwalnymi pod opuszkami palców.
Znanym wielu artystom sposobem na wywołanie w odbiorcy nowych wrażeń jest zastosowanie kontrastów. Smakosze znają takie połączenia jak meksykański sos do mięsa mole - kompozycja papryki i czekolady - czy mówiący sam za siebie sos słodko-kwaśny. Wielbiciele sztuki podziwiają malarzy takich jak Caravaggio czy Rembrandt za ich zastosowanie chiaroscuro, czyli przyciąganie wzroku z użyciem różnic w natężeniu światła. Czerpiąc naukę od mistrzów kontrastu Villeroy & Boch zachęca swoich klientów do łączenia gładkiej i matowej porcelany aby osiągnąć najwyższą jakość wrażeń sensorycznych. Ideę tę reprezentuje czarno-biała ikona La Boule, czyli nowa odsłona legendarnego zestawu autorstwa Helen von Boch. Naprzemienne naczynia różni nie tylko kolor, ale także wyczuwalny sposób wykończenia.
Villeroy & Boch to marka dla Ciebie
Każdy może śmiało przeglądać ofertę w poszukiwaniu produktów dla siebie. Naczynia sygnowane marką like. projektowane są dla osób, które zamiast perfekcji i renomy poszukują swobody i wyjątkowości. Kolekcje takie jak Crafted i Perlemor pokryte są reaktywnym szkliwieniem osiągającym swoją ostateczną formę dopiero podczas wypalania. Dzięki temu każdy produkt jest unikalny, a układane aranżacje cechują się własnym, niepowtarzalnym charakterem.
Klientom pragnącym luksusu i najwyższej jakości marka oferuje kolekcje Signature. Należą do nich naczynia wykonane z porcelany kostnej, która za sprawą zastosowania popiołu z kości zwierzęcych (obecnego jedynie w procesie produkcji) cechuje się śnieżną bielą i wysoką wytrzymałością. Naczynia takie mogą być bardzo cienkie, a co za tym idzie wizualnie lekkie i delikatne, ale nie tracą przy tym na twardości. Ten szlachetny materiał pięknie prezentuje się w otoczeniu złota, które używane jest na przykład w dekorze kolekcji Château Septfontaines nazwanej na cześć jednej z najważniejszych lokacji w historii producenta.
Porcelana świąteczna
Tradycjonaliści ucieszą się, że jedną z największych branż producenta jest porcelana na Boże Narodzenie. Słynna kolekcja naczyń Toy's Delight inspirowana jest nostalgicznymi papierowymi talerzykami, które wciąż uświadczyć możemy w niektórych cukierniach. Dekor przedstawiający klasyczne zabawki, które dzieci znajdowały pod choinką na przestrzeni wieków, umila rodzinne spotkania gwiazdkowe na całym świecie.
Produkty do kuchni i jadalni, meble łazienkowe i ceramika sanitarna, wysokiej jakości artykuły wyposażenia wnętrza, a także wyjątkowe pomysły na prezenty i spędzanie czasu z bliskimi. Niezwykle szeroka oferta sprawia, że nawet w najbardziej niespodziewanym miejscu możemy natknąć się na produkt Villeroy & Boch. Dlatego w dużym stopniu zadziwia spójność w wartościach producenta, którą łątwo zaobserwować na przestrzeni jego długiej historii. Wiąże się ona także z obietnicą na przyszłość - mamy nadzieję, że rozwój i innowacja trwać będą przez wiele kolejnych lat.